W ciągu drogi powiatowej 1642K Groń-Trybsz-Niedzica powstaje nowy most w miejscu dotychczasowej stalowej przeprawy. Nowy most łączy dwa brzegi rzeki Białki, ale również dwa regiony kulturowe Podhale i Spisz.
Kliknij i zobacz zdjęcia archiwalne m.in. z maja 2016 oraz 2022 roku: Trwa budowa mostu w Trybszu
Nowa konstrukcja kształtem będzie nawiązywała do poprzedniej przeprawy. Most będzie utrzymywany przez łuki, gdyż w korycie rzeki Białki nie powstaną stałe podpory.
Most tymczasowy
Obok placu budowy znajduje się tymczasowa przeprawa, którą wybudowali żołnierze 3. Batalionu Inżynieryjnego w Nisku. Jest to przeprawa użyczona z zasobów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Początkowo w ogóle nie planowano utworzenie przeprawy zastępczej, a ruch miał być poprowadzony przez Czarną Górę lub przez Falsztyn. Oznaczało to znaczne wydłużenie drogi dojazdu do Nowego Targu dla mieszkańców gminy. Dzięki protestom i staraniom mieszkańców, udało się wywalczyć tymczasową przeprawę.
Stara przeprawa
– Stary most na rzece Białce w Trybszu został zbudowany w latach 1912-1914 jako element planowanej linii kolejowej Nowy Targ – Kieżmark, łączącej Galicję z Górnymi Węgrami ówczesnego cesarstwa Austro-Węgier. Projekt przerwała I Wojna Światowa, a późniejsze zmiany geopolityczne odsunęły go w niebyt. Most po adaptacji zaczął służyć jako przeprawa drogowa łącząca Spisz z Podhalem – pisze Ewugeniusz Googla w swoim wpisie.
Według relacji, we wrześniu 1939 roku wycofujące się wojsko polskie dokonało próby wysadzenia mostu. Eugeniusz Gogola pisze dalej: „czy to źle podłożony ładunek, czy mała jego ilość spowodowała uszkodzenie tylko infrastruktury drogowej nie naruszając konstrukcji. Powódź w 1968 r. uszkodziła przyczółek od strony Białki Tatrzańskiej i Nowej Białej (Jak utrzymuje pamiętający ten czas mieszkaniec Trybsza, było to w odpust parafialny ku czci św. Antoniego Padewskiego – czyli 13 czerwca). Ponad utworzoną wyrwą zbudowano prowizoryczny most drewniany. Nietrwała konstrukcja „przewiązki” zmuszała zarządcę drogi i mostu do corocznych remontów i wyłączaniu mostu z eksploatacji na dwa tygodnie. Kapitalny remont – wymiana drewnianych dylin i podbudowy odbywał się co roku w lipcu . W tym czasie największy pracodawca w okolicy NZPS PODHALE Nowy Targ (w szczytowym okresie zatrudniający ok. 10 tys. pracowników) ogłaszał przerwę techniczną, a pracownicy wykorzystywali dwutygodniowy urlop. Kapitalny remont wykonano w latach 90 XX w. drewniane dyliny zastępując metalowymi trawersami i położono żelbetową płytę na której położono asfalt.Trwa budowa nowego mostu oraz zastępczej przeprawy na czas budowy.„
Elementy starego stalowego mostu, a było to około 250 ton stali, Powiatowy Zarząd Dróg sprzedał w drodze przetargu firmie z Nowego Targu, która zaproponowała cenę 2595,30 zł za tonę. Dzięki sprzedaży Powiat uzyskał kwotę prawie 700 tys. złotych.